Friday, October 15, 2010

Goofy: No Smoking


Άκουσα στο ραδιόφωνο ότι οι καταστηματάρχες αντιδρούν στα νέα αντικαπνιστικά μέτρα, λόγω της πτώσης του τζίρου και ετοιμάζονται να ξαναβάλουν τασάκια...Ακούω διάφορα, περί ρατσιστικού χαρακτήρα των μέτρων και για το πόσο ασυμβίβαστο είναι κάτι τέτοιο για την Ελλάδα.
Ειλικρινά, δεν μπορώ να καταλάβω... γιατί στην Ελλάδα ΕΙΔΙΚΑ είναι ασυμβίβαστο; Είμαστε πιο έξυπνος λαός από τους άλλους; Θεωρώ απαράδεκτη αυτή τη νοοτροπία, πόσο μάλλον σε μια χώρα που ο χειμώνας είναι πολύ πιο ήπιος σε σχέση με άλλες... Τόσο πολύ βαριούνται οι καπνιστές να πάνε 10 μέτρα παραπέρα; Τόσο πολύ θέλουν να επιβάλλουν τη συνήθεια τους και στους μη καπνιστές; Όλοι μιλάνε λες και αυτά τα μέτρα πρόκειται να τους "σκοτώσουν" (οικονομικά, ψυχολογικά κτλ), ενώ το ίδιο το κάπνισμα είναι η δεύτερη προβλέψιμη αιτία θανάτου ( πρώτη είναι η υπέρταση).
Γινόμαστε πραγματικά εκνευριστικοί εμείς οι ξενέρωτοι που δεν καπνίζουμε μαλλον... Θα μας καταντήσουν να νιώθουμε και ένοχοι γιατί πολύ απλά υποστηρίζουμε το δικαίωμα μας στον καθαρό αέρα (που ήδη είναι πολύ επιβαρυμένος από καυσαέρια, σωματίδια κτλ).
Τα παιδιά όταν βλέπουν αυτά τα πρότυπα πώς να μη μιμούνται; Πώς να μην ξεκινήσουν να καπνίζουν από το δημοτικό (δεν είμαι υπερβολική, συμβαίνει) όταν, ουσιαστικά, γίνονται καπνιστές ρέγγες από την κούνια τους, για να μην πω από την κοιλιά της μαμάς τους; Άραγε, είναι τόσο αισχρό που δεύτερη φορά γίνεται προσπάθεια για να αποθαρρυνθούν οι νέοι να το αρχίσουν; (Ως πρώτη θεωρώ την απαγόρευση των διαφημίσεων των τσιγάρων).
Και γιατί τόσο κοιτούν όλοι τη βραχυχρόνια ζημία και παραβλέπουν το μακροχρόνιο όφελος; Ακόμη και οικονομικά να το δει κανείς το θέμα θα καταλάβει ότι ένα τεράστιο μέρος από τα υπέρογκα ποσά που ξοδεύονται παγκοσμίως για τη θεραπεία των καρδιαγγειακών και των καρκίνων μπορεί να εξαλειφτεί αν ελαττωθεί αυτή η επιβλαβής συνήθεια.
Αλλά, φυσικά, εγώ είμαι η ξενέρωτη, έχω αποστειρωμένη σκέψη και φοράω παρωπίδες... γιατί απλά θεωρώ ότι δε φταίω σε τίποτα να εισπνέω το δηλητήριο που άλλοι από προσωπική τους επιλογή επιλέγουν να εισπνέουν. Μέσα στα σπίτια τους ας κάνουν ό,τι θέλουν. Ας το κάνουν θάλαμο αερίων... (Αν και αυτό πάλι είναι απαραδεκτο - κατ' εμέ - εφόσον υπάρχουν παιδιά, οι γονείς των οποίων μάλλον τα θεωρούν κτήμα τους και υπάγουν στην δικιά τους δικαιοδοσία το αν θέλουν να τα "σκοτώνουν" ή όχι.)
Κάποιοι υποστηρίζουν ότι το κράτος φέρεται με υποκρισία... Προωθεί ένα πλασματικό ενδιαφέρον για να βρει μια δικαιολογία για πρόστιμα. Μα πώς μπορεί να γίνει αυτό όταν αυτόματα τα νέα μέτρα προκαλούν μια ελάττωση στην κατανάλωση καπνού, από τους φόρους του οποίου το κράτος έχει πολλά έσοδα; Και έστω ότι όντως είναι καθαρή υποκρισία. Είναι επαρκές το επιχείρημα αυτό για να εξακολουθούμε να ανεχόμαστε την πρακτική του αυθαίρετου καπνίσματος; Ωραία... ας καταργηθεί και ο Κ.Ο.Κ. τότε και όλα όσα ρυθμίζουν την ομαλή συμβίωση των πολιτών μόνο και μόνο με τη λογική ότι το κράτος υποκρίνεται και δεν ενδιαφέρεται καθόλου για μας. Το παράδειγμα που θέτω ίσως να ακούγεται ακραίο, αλλά η μόνη διαφορά είναι με τις συνέπειες του αυθαίρετου καπνίσματος είναι ότι τα αποτελέσματά (= χαοτική κυκλοφορία, αμέτρητα ατυχήματα κτλ) φαίνονται πιο άμεσα!
Κάθημερινά βιώνω όλο και περισσότερο αυτό το συναίσθημα: Ζω σε μια χώρα που πρέπει να αγωνίζομαι και να διεκδικώ το αυτονόητο. Ίσως κουράστηκα. Ίσως να γίνομαι και εγώ κουραστική. Είναι από αυτές τις στιγμές που λέω ότι θέλω να σηκωθώ να φύγω από αυτή τη χώρα. Και ναι... απεχθάνομαι το κράτος, τη γραφειοκρατεία, τα λαδώματα, την αναξιοκρατία...Αλλά σίγουρα φταίω κι εγώ, κι εσύ και όλοι μας γι' αυτό το μπουρδέλο.
Πάντως, και η πιο φανατική καπνίστρια και υποστηρίκτρια της αντιλαϊκής φύσης των μέτρων αυτών να ήμουν, δε θα ένιωθα καθόλου όμορφα όταν το παιδί μου μου ανακοίνωνε ότι καπνίζει...

10 comments:

NoobSaibot said...

Ἐτσι όπως τα λες είναι τα πράγματα αλλά έχω μια διαφωνία.Το ''φταίω εγώ,εσύ και όλοι μας'' είναι μια καραμέλα που κυκλοφορεί πολύ τώρα τελευταία,είναι πολύ της μόδας..Αυτό μάλλον είναι το άλλοθι που έχουμε για να επαναπαυόμαστε.Όχι,εγώ δεν φταίω σε τίποτα!Φυσικά για να μην παρεξηγηθώ δεν είναι προσωπικό το θέμα,ούτε θέλω να κάνω επίδειξη,ούτε να περιαυτολογήσω.Είναι πολλοί αυτοί που ΔΕΝ ΦΤΑΙΝΕ και κάποια στιγμή πρέπει να ξεχωρίσουμε αυτούς που φταίνε από αυτούς που δεν φταίνε.Είναι ισοπεδωτικό να λέμε ότι όλοι φταίνε.Στην χώρα αυτή δυστυχώς όλοι διαμαρτύρονται αλλά συγκεκριμένοι έχουν αυτό το δικαίωμα.Ναι συγκεκριμένοι,αυτοί που απέχουν από όσα ανέφερες παραπάνω ότι απεχθάνεσαι,κι άλλα πολλά..Ας αφήσουμε λοιπόν το λαϊκισμό αυτόν του ''φταίμε όλοι''.Γιατί το αποτέλεσμά του είναι η συντήρηση της κατάστασης με πολύ έντεχνο τρόπο κι όλας.Κάποια στιγμή πρέπει να ''βγουν στην επιφάνεια'' όλοι αυτοί που δεν φταίνε...Βαρέθηκα να ακούω αυτό το μεγάλο ΨΕΜΑ..Α και κάτι τελευταίο,σε παρακαλώ όχι και μπουρδέλο..Τα μπουρδέλα λειτουργούν με κάποιους κανόνες,το κράτος απλά δεν λειτουργεί!

Katerina Vraka said...

Κοίτα, δεν κατάλαβες την έννοια του "φταίω κι εγώ"... Δεν αναφερόταν ειδικά στο κάπνισμα... Απλά θεωρώ ότι με τον τρόπο μας όλοι γινόμαστε (σιωπηλά ή όχι) συνένοχοι σ'αυτό το χάος που λέγεται Ελλάδα... και ναι... φταίω κι εγώ, γιατί έχω πιάσει τον εαυτό μου μέσα στο γενικότερο κλίμα της ανοργανωσιάς και το ατομικισμού που διέπει αυτή τη χώρα να επαναπαύομαι, να παρασύρομαι και να γίνομαι μέρος αυτής της νοοτροπίας. Προσπαθώ, βέβαια, να αποφύγω αυτή τη μαζοποίηση... αλλά όταν δεν ευνοεί το περιβάλλον, όσες ηθικές αντιστάσεις και να έχεις δεν μπορείς να μείνεις ανεπηρέαστος έστω και λίγο...

NoobSaibot said...

Κατάλαβα τι λες...Ούτε εγώ δεν μιλάω για το κάπνισμα,μιλάω για την κατάσταση.Το πρόβλημα στην Ελλάδα για μένα ξεκινάει από τον πολιτισμό της.Και όταν μιλάω για πολιτισμό δεν εννοώ μέγαρα μουσικής και υποκρισίες.Πολιτισμός είναι τρόπος σκέψης και δράσης στην καθημερινότητά μας.Δεν είναι η ανοργανωσιά το πρόβλημα.Σ'αυτό φταίνε συγκεκριμένοι πάλι,αυτοί που έχουν την αρμοδιότητα να οργανώνουν.Για εμένα εξάλλου η απόλυτα οργανωμένη κοινωνία που καθορίζεται από νόμους θεσπισμένους από κράτη ή μάλλον στις μέρες μας από τα υπερκράτη δεν είναι και το σωστό.Μπορούμε μόνοι μας να οργανώσουμε την κοινωνία από το σπίτι μέχρι την πόλη μας.Αυτό όμως προυποθέτει τον πολιτισμό που ανέφερα πριν.Ο πολιτισμός της μηχανοποίησης των ανθρώπων που συναντάμε σε πολλές ευρωπαικές χώρες δεν με αγγίζει.Για μένα απλά δεν είναι πολιτισμός!

Katerina Vraka said...

Οπότε για σένα οι απαρχές του προβλήματος τίθενται μόνο με "φυγόκεντρο" τρόπο, ενώ για μένα τόσο με φυγόκεντρο όσο και με κεντρομόλο...Ναι, δε διαφωνώ ότι φταίνε και συγκεκριμένα άτομα για την κατάσταση αυτή αλλά το ότι για παράδειγμα, ο μέσος Έλληνας δεν διαβάζει κανένα βιβλίο για να ξεστραβωθεί ενώ για τον μέσο Ευρωπαίο αυτό αποτελεί βασικό τρόπο για να απασχολείται στον ελεύθερό του χρόνο είναι θέμα συγκεκριμένων ή απλά προσωπικής επιλογής και νοοτροπίας;

NoobSaibot said...

Δεν γίνομαι κατανοητός και ενώ είμαι πολύ ξεκάθαρος!Αυτό είναι το συμπέρασμά σου από αυτά που έγραψα παραπάνω???Για πολιτισμό και καθημερινότητα μιλάω.Άρα συμφωνούμε ότι και με τους δύο τρόπους τίθεται το πρόβλημα.Όσο για το βιβλίο,ο πολιτισμός έχει να κάνει με την παιδεία και η παιδεία δεν έχει να κάνει ναι και καλά με βιβλία και νόμους.Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που απέκτησαν παιδεία χωρίς να ανοίξουν βιβλία.Είναι αυτό που έλεγε ο Αριστοτέλης ότι ''κατάφερα με την φιλοσοφία να κάνω αυτά που οι άλλοι κάνουν επειδή φοβούνται τους νόμους''.Αλλά μην επεκταθώ στο θέμα παιδεία τώρα,ίσως σε άλλο θέμα που θα αναρτηθεί.

Katerina Vraka said...

well... το βιβλίο το ανέφερα ως παράδειγμά...γιατί είναι δείγμα πολιτισμού!¨Όπως και να έχει δεν διαφωνώ με αυτά που λες, απλά δε χρειάζεται να γίνεσαι απόλυτος. Άμα συμφωνείς λοιπόν με την φυγόκεντρο και κεντρομόλο θεωρία μου για το ποιοι ευθύνονται για την κατάσταση αυτή, τότε συμφωνείς και με αυτό που είπα ότι δε φταίει μόνο το κράτος αλλά φταίμε και εμείς. Και από εμάς δεν είναι μόνο συγκεκριμένοι που φταίνε. Φταίμε όλοι γιατί, ακόμη και να μην επικροτούμε συμπεριφορές, και μόνο που δεν αντιδρούμε γινόμαστε συνένοχοι. Αν πάω στην καφετέρια, λοιπόν, και ανέχομαι τον άλλον να καπνίζει μες τη μάπα μου, δε φταίει μόνο αυτός που παραβιάζει το νόμο αλλά κ εγώ που δε θα του κάνω παρατήρηση. Παρόλ'αυτά, σίγουρα και ο τωρινός νόμος είναι ελλειπής. Θα μπορούσαν να φροντίσουν να δημιουργήσουν bars για καπνιστές. Αν και αυτό πάλι σχετικό είναι στην Ελλάδα, γιατί ποιος μου λέει ότι αυτό δε θα το εκμεταλλευτούν οι μαγαζάτορες και δε θα αρχίσουν να μετονομάζουν όλα τα bars σε bars καπνιστών; Το θέμα, λοιπόν, δεν είναι τόσο απλό...Και στο έχω ξαναπεί και σε άλλες περιπτώσεις. Θεωρώ ότι έχεις πολύ καλές σκέψεις αλλά τις θέτεις λίγο απόλυτα...:)... Παρόλ'αυτά χαίρομαι πολύ να τις διαβάζω γιατί πάντα είναι ενδιαφέρουσες.

NoobSaibot said...

Βρε Tiger Lily Fairy τι θα πει απόλυτος;αυτές είναι οι απόψεις μου και αυτός είναι ο δικός μου τρόπος να τις εκφράζω..Δεν θα κάτσω να πω ποτέ σύμφωνα με εμένα,κατά την άποψή μου κτλ.,φράσεις που χρησιμοποιούνται συχνά γιατί αυτό απλά εννοείται(αφού εγώ μιλάω).Αλλιώς θα έλεγα σύμφωνα με τον γείτονα.Δεν κάνουμε πολιτική εμείς,τις απόψεις μας ανταλλάσουμε.Αν αύριο άλλαζα απόψεις πάλι με τον ίδιο τρόπο θα τις εξέφραζα.Απόλυτος είναι αυτός που δεν μπορεί να αλλάξει τη σκέψη και τη γνώμη του..Κατάλαβες τώρα γιατί παρεξηγούμαι;Τώρα για το φταίνε όλοι,επιμένω ότι δεν φταίνε όλοι(γιατί κάποιοι την κάνουν αυτήν την παρατήρηση που λες).Όσο για την αντίδραση που λες,όλοι μιλάνε για αντίδραση και όλοι ταυτόχρονα βρίζουν αυτούς που αντιδρούν σαν τρομοκράτες και περιθωριακούς!Μήπως τελικά είμαστε αντιφατικοί;;;Την θέλουμε ή δεν την θέλουμε τελικά την αντίδραση;Μήπως την θέλουμε κι αυτήν κάτω από την ''προστασία'' του κράτους που κρίνουμε;Συγγνώμη αλλά αυτό είναι μεγάλη αντίφαση!:)

Katerina Vraka said...

οκ... η σωστή λέξη ήταν ισοπεδωτικός και όχι απόλυτος...

NoobSaibot said...

Ισοπεδωτικός εγώ που λέω ότι δεν φταίνε όλοι;Τέλος πάντων έχουμε μπερδέψει τις έννοιες μάλλον..Αλλά δεν είναι προσωπικό το ζήτημα,ούτε θέλω να κάνω αντιπαράθεση..Χάρηκα που μιλήσαμε όμως..:)

Katerina Vraka said...

χαχαχ... πλάκα κάνεις; γιατί να είναι προσωπικό... μας έχω συνηθίσει εμάς τους δύο σε τέτοιου είδους αντιπαρα8έσεις!είναι εποικοδομητικές πάντως :)